Hemen Çıkma Oranını Düşürmenin Yolları: 10 Güçlü Yöntem

Hemen çıkma oranı yüksek olanlar için bunun bir sorun olduğunu hepimiz biliyoruz. Web sitemizde/sayfamızda yolunda gitmeyen ne acaba?

Bu yazımda sizlere hemen çıkma oranını düşürme yollarını farklı maddeler halinde sunacağım. Bu güçlü yöntemleri uygulamak sanıldığı kadar zor değil.

Seo ile ilgileniyorsanız, arama motoru optimizasyonu için önemli raporlamalardan birinin kesinlikle bu konu olduğunu fark etmişsinizdir.

Başlamadan önce hemen çıkma oranını anlamaya çalışalım.

Öncelikle ne anlama geldiğini iyi kavrarsak, yazının ilerleyen kısımlarında verdiğim yöntemler ve uygulamanızı önerdiğim kriterleri daha basit öğrenebilirsiniz.

Hemen Çıkma Oranı Nedir?

Hemen çıkma oranı, çok yakın olmadığınız bir terim ise anlamakta güçlük çekebilirsiniz ya da yanlış anlayabilirsiniz. Sık rastladığımız yanlış anlama modeli;

  • Ziyaretçilerin sitede yazıyı okumadan çıkması.

Oysa bu açıklama tam ifade değildir.

Hemen çıkma oranını doğru anlamazsak, çalışmalarımızdan verim almamızda zorlaşır.

[highlight color=”blue”]Doğrusu;[/highlight]

  • Sitenize giriş yapan ziyaretçilerin, girdikleri sayfa(açılış sayfası) dışında sitenizde linki bulunan başka bir sayfa ve/veya siteyi ziyaret etmeden, siteyi terk etmesine hemen çıkma diyoruz.

Yani ziyaretçi yalnızca 1 sayfanızı gezdi, geri tuşunu kullanarak veya sayfa kapatmayı kullanarak siteyi terk etti. İşte bunu yapan ziyaretçi için hemen çıkma oranı %100 olacaktır.

Kısacası; tek sayfa ziyareti yüzdesi dersek doğru bir tanımlama olacaktır.

Google Analytics bizim için bu verileri sürekli hesaplar ve raporlar.

Hemen Çıkma Oranı Nasıl Hesaplanır?

Hemen Çıkma Oranı Düşürme
Google Analytics: Hemen Çıkma Oranı Hesaplama

Hemen çıkma oranı hesaplama yöntemi aslında tanımın içerisinde mevcut. Fakat biraz daha matematiksel hesaplama yöntemini açarak, daha iyi anlamanızı sağlamak istiyorum. Özellikle “Analytics” verilerini yeni öğrenenler için işe yaracak bilgiler verdiğimi düşünüyorum.

İngilizcesi Bounce Rate olan hemen çıkma, altta vereceğim kısa işlem sayesinde hesaplanıyor.

[highlight color=”black”]Hemen Çıkma Oranı = (Tek sayfa ziyaret sayısı/Toplam ziyaret sayısı) X 100[/highlight]

Dilerseniz örneklendirelim.

[highlight color=”blue”]Örnek;[/highlight]

Sitemizi son 7 günde 7000 kişi ziyaret etmiş olsun. Bu ziyaretçiler içinde bazıları 3000 farklı sayfayı daha ziyaret etmiş olsunlar.

Hemen Çıkma Oranı Hesabı: (3000/7000) x 100 şeklinde olacaktır.

Bu örnekte yaptığımız hesaplamanın sonucu hemen çıkma oranı %42,85 olacaktır. Bu çok iyi bir orandır. Zaten verdiğimiz örnekte gördüğünüz gibi toplam ziyaretçilerin yarısından fazlası(4000) başka sayfaları da ziyaret etmişler.

Sayfa görüntüleme sayınız ne kadar iyi olursa, çıkış oranları da buna paralel olarak düşüş gösterecektir. Böylece ziyaretçiler sitenizde daha fazla dolaşacaklar ve çıkış oranları da düşüş eğilimli olacaktır.

Hemen Çıkma Oranı Google Sıralamalarını Etkiler mi?

Hemen çıkma oranı sıralamayı etkiler mi?
Hemen çıkma oranının sıralamaya etkisi:

Öncelikle şunu söylemeliyim. Google sıralamaları tek bir kriter ile oluşturulmuyor. Fakat elbette bir çok etken bir araya gelerek sıralamaları olumsuz yönde etkileyebilirler. Hemen çıkma oranının ne anlama geldiğini anladıysanız, bununda önemli bir kriter olduğunu anlamışsınızdır.

  • Neden önemli olsun ki?
  • Merak edenler için hemen açıklayalım.

Giriş sayfası olarak ziyaretçinin ilk açtığı sayfanız anasayfa olsun.

Anasayfa da ziyaretçi aradığını bulup o sayfaya geçiş yapabiliyor mu? Cevap hayır hemen çıkmış ise, demek ki ziyaretçi burada aradığını bulamamış. Sitenize giriş yaparken yaptığı arama sorgusu sonucunda üst sırada sizi bulmuş ve girmiş.

Fakat o da ne?

İçerikte hiç alakalı bir konuya ulaşamamış.

İşte burada Google devreye giriyor. Siz Google Arama Motoru gibi düşünseniz ne yapardınız.

Ziyaretçiye aradığını veremeyen bir sayfayı üst sıralarda tutar mısınız?

  • Adil bir cevap vereceksek, cevap hayır olmalı.

İşte en basit yoldan sıralamaya etkisi olacağını gösteren bir sebep. Başka bir örnek verelim.

E-ticaret sitesinden değerlendirelim.

Kediniz için mama almak istiyorsunuz. Kedi maması araması yaptınız ver ilk sayfadan bir siteye girdiniz. Burada kedi maması türleri karşınıza çıkıyor mu? Ya da sepete ekle deyip, ödeme sayfasına gidebiliyor musunuz?

Demek ki aradığınızı bulmuşsunuz ve mama sayfasından ödeme sayfasına bir ziyaret olmuş. Ya da farklı mama türlerini incelemişsiniz, yine farklı sayfa geçişleri olmuş.

Bu da ziyaretçinin aradığını bulduğunu gösterir ki, bu arama sonuçları için değerli bir site demektir.

Buraya kadar!

Ek bilgi için Google Analytics Yardım sayfasında yer alan makaleyi okumanızı öneririm: https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=tr

Artık hemen çıkma oranı hakkında temel bilgi düzeyine ulaştık.

Şimdi! Hemen çıkma oranını düşürme yöntemlerini aramaya başlayabiliriz.

Hemen Çıkma Oranı Nasıl Düşürülür?

Hemen çıkma oranını düşürme kısmını maddeler halinde sıralayacağım. Böylece adım adım ilerleyebiliriz.

1- Dahili Linklerin Kullanımı:

Dahili Bağlantılar

Dahili link kullanımı sitenizin SEO yapısı için de çok önemli bir faktördür. Bununla beraber hemen çıkma oranını düşürmek için kullanılan en etkili yöntemdir.

Çünkü, ziyaretçi sitenize giriş yaptığında aradığı içerikte daha fazla detay bulmak isteyecektir. İlgisini çekecek, konunuz ile alakalı bir başlığı yazı içerisinde linklerseniz ona tıklama olasılığı oldukça yüksektir. Böylece farklı bir sayfaya geçiş yapmasını kolaylaştırmış olursunuz.

[highlight color=”blue”]Hemen bir örnek verelim.[/highlight]

Hemen çıkma oranı nedir?” başlıklı bir yazı hazırladım. Bu yazı içerisinde daha önce yazdığım, “Hemen çıkma oranını düşürme” başlıklı yazımın linkini geçirirsem konuyu okuyan ziyaretçi bunu da okumak isteyecektir. Çünkü nedir sorusunun cevabını öğrendiğinde oranı düşürmenin yollarını arayacaktır.

Ben ona aramadan kolaylıkla sonucu verirsem, sitemi terk etmek yerine diğer yazımı da okumak ister.

2- Kolay Okunabilirlik:

Kullanıcılar için hazırladığınız yazıların okunabilirlik seviyesini arttırın. Yani yazınızı okumak kullanıcıyı yormasın. Kısa cümleler kurun. Paragraflara ayırın. Makalede belirtilen bilgiler açık ve net olsun. Çok uzun ve paragrafa ayrılmamış bir yazıyı, kendiniz bile okumak istemezsiniz.

  • Önemli noktalarda vurgulama yapın.
  • Maddeleme özelliklerinden faydalanın.
  • Resimler ve video ile anlatılmak istenen konuyu daha anlaşılır hale getirmeyi deneyin.
  • Gerekirse alıntılar yapın.
  • KESİNLİKLE, alt başlıklar kullanın.
  • Uzun yazılar için makale de içindekiler kısmını kullanın. Bu fazla vakit harcamak istemeyen kullanıcıya aradığını bulma konusunda yardımcı olacaktır.
  • Alt başlıklarda soru cümleleri kullanın.

3- Site Tasarımı:

Sitenizin tasarımı kullanıcı deneyimi açısında çok değerlidir. Siz ne kadar kaliteli içerik üretirseniz üretin, kullanıcının sayfada gezinmesini ve aradığına kolay ulaşmasını sağlamazsanız, kaliteli içeriğinizi okuyacak ziyaretçi bulamazsınız.

İçeriğiniz okumadıkları zaman, kaliteli üretimin de bir katkısı olmayacak. Çünkü sadece kaliteli olduğunu bilen kişi sizsiniz.

[highlight color=”blue”]Sitenizin kategorisi ne olursa olsun.[/highlight]

Tasarımı için aklınızda bulunması gereken soru şu olmalı: “Ziyaretçi burada ne arayacak ve kolaylıkla aradığı içeriğe ulaşabilecek mi?

Önemli bir konuda tarayıcı farklılıklarını göz önünde tutun. Tasarımınızı farklı tarayıcılarda test edin. Her kullanıcı sizle aynı tarayıcıyı kullanmıyor olabilir. Tüm tarayıcılar için doğru çalışan bir tasarıma sahip olun.

4- Mobil Kullanılabilirlik:

Mobil Optimizasyon
Mobil Optimizasyonun Etkileri!

Mobil uyumluluk son yollarda mobil cihazlardan internet kullanımının artması ile önemli kriterlerden biri haline geldi. Hatta olmazsa olmazlar arasında desek yeridir. Çünkü internet sitelerinde ziyaretçilerin %50’den fazlası mobil kullanım ile sağlanmaktadır.

Bu oran sürekli artış gösteriyor. Hal böyle olunca mobil uyumlu bir tasarım kullanmak, kullanıcı deneyimini arttırmak için çok değerli oluyor.

Google mobil optimizasyon konusunda sürekli kendini yeniliyor ve bu konuya çok değer veriyor. Son olarak yaptığı “Mobil öncelikli indeksleme” bunu gösteren yeni adımlardan biri. Bu konuda daha önce hazırladığım yazımı okumadıysanız, lütfen altta ki linkten ziyaret edin. Ne kadar değerli bir konu olduğunu daha iyi anlayacaksınız.

Mobil Öncelikli İndeksleme Nedir ve SEO’yu Nasıl Etkiler? > https://www.cihadsumbul.com.tr/mobil-oncelikli-indeksleme/

Siteniz mobil kullanıma uygun değil ise ziyaretçiler yazı boyutlarını vs. ayarlamak için yaklaştırma yapmak zorunda kalacak. Bu belki bakıldığında zor bir şey gibi görünmüyor. Ama çoğu kullanıcı artık mobil tasarımların farkında ve bu tür kullanımı kolay sayfaları tercih ediyorlar.

Yani sizin sayfanız mobil duyarlılığa sahip değil ise ziyaretçi anında siteyi terk edebilir. Bu da hemen çıkma oranı açısından hiç iyi olmaz.

Google ücretsiz servislerinden sitenizin mobil cihazlar için kullanılabilir olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.

İnceleme sonrasında mobil optimizasyon sürecinizi yönetebilirsiniz. İlk olarak çözünürlük, yazı boyutları, yüklenme süresi gibi kriterleri göz önünde tutun. Sürekli olarak yaptığınız çalışmalardan sonra ki tarihlerde hemen çıkma oranına etkisini kontrol edip, bir excel dosyasına tarihle beraber not alabilirsiniz.

5- Site Hızı:

Site yüklenme hızı
Site yüklenme hızı:

Görsel açıdan çekici tasarım kullanın ama bunun yanında hızlı yüklenebilen açılış sayfası oluşturmaya özen gösterin. Hız kriterine uygun olmayan bir site ziyaretçiyi kolaylıkla uzaklaştırabilir. Bir ziyaretçi sitenize girdikten sonra maksimum 8 saniye içinde kalmak ve gitmek arasında kararını veriyor. Bu sürenin yarısını yüklenme olarak bekletmek istemezsiniz.

İnternet altyapısı sürekli gelişim gösteriyor. Yani internet kullanıcısı hıza alışıyor.

Peki siz?

Siteniz bu hız unsurunu yakalayabiliyor mu?

Google PageSpeed Insights aracı ile ücretsiz olarak sitenizin masaüstü ve mobil hızını ölçebilirsiniz. Ölçüm sonunda size yapmanız gereken düzenlemeler ile ilgili bilgiler de verecektir. Geçer not aldıysanız tebrikler. Ama Sarı veya kırmızı renkte kaldıysanız, yeşil rengi yakalamak için gerekli düzenleme önerilerini dikkate alın.

Hedefimiz ne?

Google’da başarılı olabilmek mi?

O zaman Google’ın önemsediği ve sırf bu iş için ücretsiz bir araç bile sunduğu hız konusu bizim için çok değerli. Bazı SEO danışmanları size bu kriterin çok önemli olmadığını söylerler. Aslında aksine bu 200 önemli kriterden sadece bir tanesi. Bütünün bir parçası. Değersiz bir şey olsa sizce Google neden PageSpeed aracını oluştursun?

Zeki bir arama motoru zamanını ve parasını boşa harcar mı dersiniz?

Bence hayır!

6- İçeriklerinizi Geliştirin:

Geçmişte oluşturduğunuz yazıların hemen çıkma oranlarını kontrol edin. Bunu Analytics aracından kolaylıkla yapabilirsiniz. İlerleyen dönemde bu konuda daha detaylı bir yazı hazırlamayı planlıyorum. İçerikleriniz hemen tüketilebilir olmasın. Bu bazen ters tepki verebilir gibi düşünülür. “Çok uzun içerik ziyaretçiyi yoracak ve kaçıracaktır.” görüşünün hakim olduğu bir kitle de var.

Aslında iş öyle değil.

Ziyaretçiye o konuda verebileceğiniz ne varsa, doğru şekilde sunarsanız neden okumasın. Gereksiz bilgi ile yazıyı doldurmadığınız sürece bir sorun olmayacaktır. Ayrıca, uzun yazılar ilk madde de verdiğim dahili bağlantı kullanımı konusunda da işinizi kolaylaştıracaktır. Yazının başlangıcında ziyaretçiyi yakaladıysanız, sık kullanılanlara kaydedilip tekrar gelip okuması bile mümkün. Yani geri gelen ziyaretçi kazanma imkanınız da artmış olacak. Hemen çıkma oranını düzeltmeye çalışırken diğer yandan ziyaretçi dönüşümü de sağlamanız fena olmazdı sanırım.

7- Reklam Yerleşimleri:

Hemen çıkma oranı düşürmek ile reklamın ne alakası var diyenleri duyar gibiyim. Aslında reklam ile bir sorunumuz yok.

[highlight color=”yellow”]Sorun yerleşim![/highlight]

Reklamlar televizyonda olduğu gibi internet sitelerinde de sevilmeyenler arasında yer alır. Bunun en önemli göstergesi sürekli gelişen “AdBlocker” tarzı eklentiler ile reklam engelleyiciler.

Reklam kullanımı bir çok site sahibi için tek gelir kaynağıdır. Ayakta durabilmek ve içerik üretmeye, insanlara ücretsiz kaynak sağlamaya devam etmek için reklam kullanmak zorundalar. Fakat bu yazı ile reklamın iç içe geçip, hangisinin içerik olduğunun anlaşılmaması demek değil. Dikkat edilecek önemli husus doğru yerleşimdir.

İçerik ile reklam alanları arasında kolaylıkla ayrım yapılabilir olursa, kullanıcıyı rahatsız etmeden reklam yayınlamak mümkündür. Ayrıca sayfada kullanılan reklam sayısı da önemlidir. Çok fazla içeriği boğmayacak şekilde düzenli ve az sayıda reklam kullanımı, en etkili kullanımdır.

Sayfada reklamlar ile içerik birbirine girmiş ise ziyaretçi çok kalmayacak, siteyi terk edecektir. Tekrar gelme olasılıkları da oldukça düşüktür. Süreklilik için dikkat edilmesi gereken hususlardan bir tanesidir.

8- Anahtar Kelime Kullanımı:

Elbette içeriğiniz ile alakalı anahtar kelimeleri yazı içinde geçirmeniz, arama motorunda bulunmanız için önemli. Fakat bunu da abartan bir çok site var. Sırf belirlediği bir anahtar kelimede üst sıralarda yer alabilmek için saçma cümleler ve tekrarlar ile yazılar oluşturuluyor.

Bu tür bir sitenin hemen çıkma oranının yüksek olması çok doğal. Ziyaretçi o yazıda aradığını bulmak isterken, site sahibi veya editör yazısının üstte çıkması ile ilgileniyor. Siteye kullanıcı bir girsin de nasıl girerse girsin.

[highlight color=”red”]Üzgünüm, ama her yol mubah değil![/highlight]

Çok fazla anahtar kelime kullanımı, kullanıcının yazıdan çabuk sıkılmasına neden olur. İçerikte aranan bilgiler olsa dahi, kullanıcı belli bir kaç cümleden sonra sitede kalmak ve okumaya devam etmek istemez. Bu da hemen çıkma oranında eksik kalmamıza sebep olur.

Önerim: Tekrar eden anahtar kelime kullanımı size zarar verecek. Bunun yerine uzun kuyruklu anahtar kelimeler kullanın. Böylece hem kullanıcı yorulmaz, hem de ilgisini çeken diğer kelime gruplarına ulaşmış olursunuz.

9- Harekete Geçirici Mesaj(CTA):

Call to action yani harekete geçirici mesaj kullanımı Google organik arama sonuçlarında tıklanma oranınızı arttırır. Bunu biliyoruz. Fakat site içerisinde ki kullanıcı içinde oldukça kıymetlidir. Site içerisinde kullanılan harekete geçirici mesaj(CTA), kullanıcının diğer başlıkları ziyaret etmesini kolaylaştıracaktır. Buda hemen çıkma oranını düşürecek.

Zaten hedeflediğimiz de bu değil mi?

Düşünün;

Seo nasıl yapılır?” başlıklı bir yazı hazırladım. Arama sonuçlarından ziyaretçiler geliyor. Yazı içerisinde dahili bağlantı olarak “Ücretsiz SEO Kitabım Çıktı! Hemen İndirin” diye kitabımı tanıttığım ve dağıttığım yazıyı paylaşsam.

Sizce 100 ziyaretçiden kaçı tıklar?

Bence tıklamayacak kişi sayısı bir elin parmak sayısını geçmez!

İşte tam bu yüzden harekete geçirici başlık ve mesaj kullanmak hemen çıkma oranını düşüren yöntemlerden biridir.

10- Düşük Değerli Trafik Sağlayan Anahtar Kelimeler:

Düşük değerli trafik gönderen anahtar kelimelerin iyi analiz edilmesi ve acilen bunlardan kurtulunması gerekir. Sitenizde sattığınız bir ürün ile ya da hizmetle alakasız anahtar kelimeden ziyaretçi alıyorsanız, bu ziyaretçiler size hit kazandırsa da hemen çıkacaktır. Çünkü aslında yanlış bir sayfaya geliyor.

Bu tarz anahtar kelimeler ile kullanıcı girişi sağlayan yazılarınız varsa, hemen düzenlemeye gidilmelidir. Doğru anahtar kelime hedeflemesi ile yazınızı daha kaliteli hale getirin. Ulaşmak istediğiniz kitle dışında gelen ziyaretçi size katkı sağlamaz. Tamamen zarar verir.

Düşünsenize meyve ile alakalı bir yazı. Ben de kayısı arıyorum. Sayfaya giriyorum erik çıkıyor. Evet ikisi de meyve ama ben erik istemedim ki!

Hemen çıkma oranını düşürmenin 10 farklı yolunu anlatmaya çalıştım. Umarım size faydalı olabilirim.

Yorum yapın