Anasayfa / Mobil SEO / Mobil Öncelikli İndeksleme Nedir ve SEO’yu Nasıl Etkiler?

Mobil Öncelikli İndeksleme Nedir ve SEO’yu Nasıl Etkiler?

Mobile First Indexing (Mobil Öncelikli İndexleme) ilk olarak 4 Kasım 2016 tarihinde, Googleblog üzerinde yapılan duyuru ile ilgiyi üzerine çekti ve hayatımıza girdi. İnsanların aramaları daha çok mobil cihazlar üzerinde yapıyor olmaları ve onlara daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmayı hedefleyen bir açıklamaydı. Algoritmalarını bu yönde denemeler yaparak geliştirdiklerini açıkça belirten Google, ziyaretçilere kolaylık sağlamayı hedefliyordu.

Peki biz neler yapmalıyız?

Mobil öncelikli indeksleme hakkında sıkça sorular soruyor ve farklı cevaplar buluyoruz. Üzerinden 2 yıl geçmiş olsa da hala kafa karışıklıklarının sürdüğü bir gerçek.

Acaba sitemde bir takım değişikliğe gitmeli miyim?

Mobil uyumlu bir tasarım kullanmam beni yukarılara taşıyacak mı?

Yazımızın devamında bu ve buna benzer bir çok soruyu sizlere cevaplayacağım. Önce “Mobile First Indexing” ne anlam ifade ediyor, açıklama kısmı ile başlayalım.

“Mobile First Indexing” nedir?

Mobil öncelikli indeksleme, isminden de anlaşıldığı gibi Google arama sonuçlarının içeriği ve sıralamasının nasıl belirlendiğini işaret eden önemli noktalardan bir tanesidir.

Biraz açalım!

Sitenizin arama motorundan gelen ziyaretçi verilerini izlediğiniz de mobil ziyaretçilerin daha fazla olduğunu görürsünüz. Bununla beraber Google üzerinde sayfanızın önbelleklerini incelediğinizde de, verilerin mobil sürümden alındığını göreceksiniz.

Önemli bilgi şu:

Sadece mobil cihazlar için oluşturulmuş bir dizin olmadığı ve masaüstü sonuçlarında aynı dizin içerisinde yer alması, bu birliktelik içerisinde birinin öncelik almasını işaret ediyor. Google, ziyaretçilerin daha fazla kısmının aramaları mobil üzerinden yapması nedeni ile önceliği mobil sonuçlara vermiştir. Bu yüzden de adı “Mobil öncelikli indeksleme” olmuştur.

Örneğin, sitemizin mobil uyumlu bir tasarımı yok ise bu bizim sitemizin dizinde yer alamayacağı anlamına gelmez.

Fakat!

Sitemiz mobil ziyaretçi deneyimini doğru sağlamadığı için bu bizim sıralamamızı olumsuz yönde etkileyebilir. Ek olarak mobil uyumlu içerik sunan bir site, masaüstü aramalarda dahi bizim sitemizi geçebilir.

Kısacası Google arama sonuçlarında mobil sürümü birincil sürüm olarak kabul edeceğini belirtiyor.

Hali hazırda zaten duyarlı tasarımlar kullanıyorsanız ve mobil sayfanız varsa bu sizin sıralama almanızı garanti etmez fakat şu aşamada sorun yaşamayacağınızı gösterir.

Google Mobil Seo Teknikleri

Mobil Öncelikli İndeksleme için Neler Yapmalıyım?

Mobil öncelikli indeksleme hakkında çok fazla bilginiz yok ise panik yapmayın! Şuana kadar ufak testler uygulanıyor ve tam olarak hazır olduğu düşünülen siteler üzerinde etkileşim yapılıyor. Yani en az etkiyi verecek şekilde bir test aşaması sürdürülüyor. Kademeli olarak süreç yayılarak devam edecek.

Google bu konu ile ilgili yaptığı son açıklamada, siteniz mobil ve masaüstü sürümlerinde doğru yanıt veriyorsa farklı bir şey yapmanıza gerek yok diye belirtti.

Tabi, sıralamanızdan memnunsanız!

Bu açıklamanın adresi: https://webmaster-tr.googleblog.com/2017/12/sitenizi-mobil-oncelikli-dizine.html

Bununla birlikte, tamamen duyarlı bir site için bile şunları sağlamak son derece önemlidir;

  • Mobil sayfa hızı,
  • Yüklenme süresi,
  • Görüntülerin ve diğer dinamik ögelerin

doğru şekilde optimize edilmesi. Bunlar önceden olduğu gibi mobil öncelikli indeksleme içinde değerli kriterler arasındadır.

Mobil öncelikli dizine eklenme konusunda işiniz kolaylaştıracak bazı ipuçları ise şunlardır:

İçerik:

İçeriğinizin masaüstü sürümde olduğu gibi mobilde de yüksek kaliteye sahip olduğuna emin olun. Sadece metin içerikten söz etmiyorum. Resimler (image alt etiketi) ve video kullanıyorsanız bunların doğru şekilde çalışıyor olması gerekiyor.

Yapısal veriler:

Yapısal veriler Google tarafından çok sevildiği için, mobil öncelikli dizinleme konusunda da çok değerlidir. Web sitenizin mobil ve masaüstü için aynı yapısal veri işaretlemesini kullanıyor olmasına dikkat edin. Bir mobil sayfanın yapısal veri URL’si mobil versiyonu göstermelidir. Gereksiz kullanılan yapısal verilerden kaçının.

Meta veriler:

Başlıklar ve meta açıklamaları sitenizin her iki sürümünde de aynı kullanıma sahip olmalıdır. Burada Google açıklama için “eşdeğer” ifadesini kullanmaktadır.

Hreflang:

Uluslararasılaştırma (internationalization) için kullanılan “link rel=hreflang” ögesi her sürüm için kendi URL’sini işaret etmelidir. Yani masaüstü sürüm için masaüstünü gösterirken, mobil sürümde mobil URL’yi işaret etmesi önemlidir.

Sosyal meta veriler:

Sayfa yapısı içinde OG (OpenGraph) olarak gördüğünüz etiketlerdir. Twitter ve diğer sosyal ağlarından alınan bu meta veriler, mobil sürümle beraber masaüstü sürüme de dahil edilmelidir.

Sunucu kapasitesi:

Sitenizi barındıran altyapının, tarama sayısını karşılayacak güçte olmasına dikkat edin. Mobil sürümle beraber muhtemel bir artış söz konusu olacaktır.

Bu durum duyarlı tasarım ile mobil versiyon kullanan siteleri ETKİLEMEZ.

m.siteadi.com şeklinde farklı alt domain kullananlar için geçerlidir.

Mobil Öncelikli İndeksleme Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Mobile First Indexing, mobil sayfaları ayrı bir dizine ekliyor mu?

Hayır. Google yalnızca bir dizin kullanmaktadır. Ayrı bir mobil indeksleme dizini yoktur. Önceliği gösteren bir durumdur. İçeriğin dizine nasıl eklendiğini gösterir.

Google sıralamalar için sadece mobil sürümü mü dikkate alacak?

Şuan için sıralama kriterinden ziyade, birincil sürüm olarak mobili kabul edeceğini belirtiyor. Mobil sürüm kullanmayan siteler için birincil sürüm elbette masaüstü olacaktır.

Elbette önceliği mobile veriyor olması bir işaret olabilir.

Mobil sürüm kullanmazsam ne olur?

Sitenizin bir mobil versiyonu yok ise elbette bu sizin için sorun olacaktır. Siteniz tabi ki indekslenmeye devam edecek ve dizinde yer alacak.

Fakat!

Mobil sürümü olan siteler ile yarışma konusunda sıkıntılar oluşacaktır.

Sebebi: Ziyaretçi odaklı siteler her zaman daha değerlidir. Google bu tür siteleri daha çok sever ve ödüllendirir. Sizin mobil ziyaretçi için bir sürüm hazırlamanız demek, kullanıcı odaklı çalıştığınız ve işleri daha kolay hale getirdiğini gösterir. Bunu yapmadığınızı düşünürsek, mobil ve masaüstü aramalarda gerilemeniz söz konusu olabilir.

Kötü bir kullanıcı deneyiminiz olacak ve bunun siteyi etkilemesi kaçınılmaz.

Bu konuda sorularınızı bana yorum atarak iletebilirsiniz. Seve seve yardımcı olmaya çalışırım.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir